Reklamy graficzne potrzebują przestrzeni – bloki reklamowe 125 x 125 pikseli


Różnica w promocji towaru ekskluzywnego i zwyczajnego polega głównie na tym czego nie ma. Sprzedaż zwyczajnego produktu nastawiona jest na ilość, przypomina rzędy majonezu schludnie umieszczone na kolejnych półkach sklepowych gdzie wystarczy sięgnąć ręką i wyłuskać jeden z kilkudziesięciu identycznych pojemników.

Produkt luksusowy cechuje się ekskluzywną atmosferą, wyodrębnieniem każdego z produktów i zapewnieniem mu odpowiedniej ilości wolnego miejsca. Towar z wysokiej półki mówi “patrzcie – jestem tak dobry, że wokół mnie jest dużo wolnego miejsca. Nie musi być tu nic więcej, ten obszar należy do mnie i jestem tego warty”.

Podobnie rzecz się ma z niektórymi reklamami, a zwłaszcza popularnymi blokami typu 125×125 pikseli (patrz niżej). We wpisie zatytułowanym When Your Ads Aren’t Noticed Anymore (tłum. “Gdy już nikt nie zauważa twoich reklam”) Thord Daniel Hedengren rozwija wizje przyszłości, w której czytelnicy przestają zwracać uwagę na skupiska bloków 125×125 i wskazuje na trend idący w kierunku reklam kontekstowych typu PayPerPost lub polskiego krytycy.pl.

Zanim jednak biernie poddamy się zapowiedziom trendów jest kilka rzeczy które możemy zrobić zanim czytelnicy bloga całkowicie odwrócą uwagę od podobnych skupisk (i tym samym spowodują spadek cen powierzchni) – jedną z nich jest rozsądne zarządzanie przestrzenią.

 

Obr 1. Przykład skupiska bloków 125×125 na przykładzie blogherald.com

blogherald

 

Reklamy graficzne potrzebują przestrzeni

Podobnie jak ekskluzywne produkty, reklamy graficzne potrzebują pola do popisu. Pierwszym krokiem zwiększenia wydajności reklamy typu 125×125 powinno być zapewnienie im odpowiedniej przestrzeni.

Większa przestrzeń wokół elementów zwiększa wysiłek potrzebny by przejść wzrokiem od jednego bloku do drugiego i wraz z większą ilością czasu potrzebnego na dokonanie przeskoku powoduje wzrost uwagi skupionej na jednym elemencie czego efektem jest większa świadomość treści reklamy. Świadomie pomijam fakt, że w podanym przyładzie moim zdaniem sześć reklam w bloku to dużo.

 

Obr 2. Przykład skupiska bloków 125×125 po zmianie

blogherald po zmianie

 

Podsumowanie

Klikalność reklam jest ważnym aspektem dochodów bloggera i jednym ze sposobów zwiększenia kliknięć dla reklam graficznych (zwłaszcza bloków 125×125 pikseli) jest zarządzanie przestrzenią. Lekki wzrost wolnego miejsca wokół reklamy może mieć zbawienny wpływ na ilość kliknięć, choć jak ze wszystkim tak i z ilością przestrzeni nie należy przesadzać.

Czy szczypta wolnej przestrzeni wzbogaci twoją receptę na reklamy graficzne? A może nie korzystasz z bloków 125×125?

PS. W reklamach Google format 125 x 125 pikseli jest nazywany “przyciskiem”.

Comments are closed.